Log in Register

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
FA EN

راهکارهای رسیدن به دانشگاه نسل سوم

پنجمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور

شورای انجمن های علمی ایران با همکاری دانشگاه تربیت مدرس برگزار می کند.

چهارشنبه یکم آذرماه 96- دانشگاه تربیت مدرس -سالن شهید چمران

محور همایش: راهکارهای رسیدن به دانشگاه نسل سوم

معرفی دانشگاه نسل سوم و راهکارهای رسیدن به آن

دانشگاههای مدرن ، مراکزی هستند که سه نسل مختلف شامل:

  1. نسل اول: مبتنی بر فعالیت های آموزشی و تربیتی
  2. نسل دوم: پژوهشی و مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی
  3. نسل سوم: مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی

به طور کلی همگام با تغییرات و تحولات جامعه مراکز علم و فناوری نیز متاثر از تغییر و تحول بوده و همزمان با روند جهانی شدن اقتصاد و ارتباط متقابل آن با فناوری دستخوش تغییرات مثبت و در جهت رسیدن به سطح انتظارات جامعه عمل نموده است شاید بتوان یکی از چالش های مهم در سطح جهانی به خصوص در کشور ایران را مسئله بیکاری دانست و از نظر کارشناسان، نوآوری و کارآفرینی اگر جایگزین سیاست ها و برنامه ها و نیازهای منسوخ شده گردد می تواند موتور محرکی برای ایجاد اشتغال شود.

در همین راستا دانشگاه نسل سوم به عنوان دانشگاه کار افرین مطرح می گردد که تفاوت اصلی ان با نسل های گذشته استفاده از الگوهای آموزش و پژوهش در نظام دانشگاهی در راستای ارتقای نو آوری وکارآفرینی است. با این اوصاف دامنه موضوعاتی را که شامل ادبیات دانشگاه کار آفرین میباشد را می توان در عناوین زیر خلاصه نمود:

*     چگونگی ایجاد تغییرات بنیادین در ایده های فلسفی و فرهنگی دانشگاه در طول زمان

* تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی

*     انتقال و تبدیل فناوری

*     ایجاد ارتباط نزدیک میان دانشگاه، بخش صنعت و بطور کلی جامعه

*     ایجاد الگویی در جهت مشارکت صنعت، آموزش عالی و دولت

*     توسعه مهارت های کاربردی برای دانش آموختگان در جهت آماده سازی برای ورود به بازار جهانی نیروی کار

*    تبیین پاسخ های علمی و عملی به انبوه تقاضاها از آموزش عالی

*     آماده سازی دانشگاهها برای رقابت جهانی

*     آمادگی دانشگاهها برای پاسخگویی به نیازهای محلی و منطقه ای توسعه اجتماعی-اقتصادی

*     استقلال داخلی و تامین مالی آینده دانشگاهها

در نتیجه به عبارتی ساده تر می توان گفت که در دانشگاههای نسل سوم همه چیز باید به کار تبدیل شود که اگر چنین نشود اتفاقی نیفتاده است پس دانشگاه در ماموریت خود می بایست دانشجویان را به صورت خلاق تربیت کند تا این دانشجویان با گرایشاتی نظیر تمایل به استقلال، استفاده از فرصت های مطلوب، ابتکار، تمایل به مخاطره پذیری، تعهد به کار ، تمایل به مسئله گشایی و لذت بردن از عدم قطعیت و پیچیدگی بتوانند از ضعف های مهارتی در جامعه را پوشش دهند و بذای اینکار توجه ویژه به تعضای هیات علمی و مدیران و کارکنان دانشگاه به عنوان بازوان راهبردی این طرح می تواند راهگشا باشد.